Geplaatst op 12 september 2014
Leestijd: 3 min
Geen dag zonder muziek
Muziekles vanaf mijn vierde
Als jongetje van vier knutselde ik mijn eigen drumstel in elkaar, gemaakt van wastrommels en pannen, en zat ik de hele dag door te 'drummen'. Een jaar later mocht ik mijn eerste echte (mini)drumstel met mijn vader gaan kopen. Voor drumles vond de muziekschool me nog te klein, maar na lang aandringen, mocht ik dan uiteindelijk toch, bij wijze van hoge uitzondering, op les. Een wereld ging voor me open, ik werd een fanatiek drummer (tje) en ging later in diverse plaatselijke bandjes te spelen.De juiste inspiratie is het halve werk
Mijn drumleraar maakte er een gewoonte van om de laatste tien minuten van de les achter de piano te kruipen en samen te jammen. Dat vond ik altijd het leukste deel van de les, samen improviseerden we erop los en ontstond er nieuwe muziek. Ook liet hij me kennismaken met diverse soorten slagwerk, zoals pauken en xylofoon. Inmiddels had ik mezelf ook al een beetje piano leren spelen en niet veel later begon ik met pianolessen, eerst klassiek, later jazz en pop. In die tijd begon ik ook mijn eerste muziekstukken en liedjes te schrijven. Toen ik het Keulen concert van Keith Jarret voor het eerst hoorde sloeg ik stijl achterover, in dat pianostuk kwam voor mij alles samen, melodie, harmonie, ritme, improvisatie. En toen wist ik het zeker: ik ga later iets met muziek doen!
Uiteenlopende opdrachten
Inmiddels krijg ik als componist de meest uiteenlopende opdrachten. Zo schrijf ik liedjes en teksten voor artiesten. En bijvoorbeeld voor televisie componeer ik van leadermuziek voor spel programma's tot klassieke stukken voor series.Mijn klanten vragen mij om met muziek een bepaald gevoel over te brengen of een verhaal te vertellen. Als het gaat om een liedje voor een artiest, dan moet dit in ongeveer 3,5 minuut en is de opdracht meestal vrij. Ik begin met componeren en schrijven en op een gegeven moment weet je of je iets ‘moois’ aan het maken bent. Een echte briefing is er vaak niet, je probeert je zoveel mogelijk in de artiest te verplaatsen, zodat de melodie, de tekst, de stem en het karakter van de artiest allemaal samenkomen in het liedje. Waar mogelijk schrijf ik samen met de artiest omdat dat vaak leidt tot een optimaal resultaat.
Als het gaat om een opdracht voor een commercial of een tv leader dan zijn de uitgangspunten anders. De briefing is dan veel belangrijker en alle betrokken personen moeten op één lijn zitten qua uitstraling, gevoel, boodschap en inhoud van de muziek. De tijd waarin je de boodschap kunt overbrengen is ook veel beperkter, dus in plaats van 3,5 min moet dit meestal binnen de 10 tot 30 seconden. Dit betekent dat je direct tot de kern moet komen.
Alles draait om het juiste gevoel
Of je nu componeert voor een talkshow, een dramaserie, commercial of een single voor een artiest maakt, het gaat er altijd om dat je je kunt inleven in de opdracht en dat je het juiste gevoel weet over te brengen.Mijn droom is sinds jongs af aan geweest om iets in de muziek te gaan doen. Ik voel mij dan ook enorm bevoorrecht dat ik van mijn droom mijn beroep heb kunnen maken. Elke dag muziek maken en de luisteraar raken en interesseren, is voor mij een oneindige uitdaging.
Guido Heeneman schreef samen met Colin Lee de muziek voor de nieuwe NTI commercial, die ook als single is uitgebracht.