Geplaatst op 30 maart 2020
Leestijd: 7 min
Melanie vertelt over haar studie HBO Pedagogiek
Melanie combineert haar fulltime baan als pedagogisch coach in de kinderopvang met de opleiding HBO Pedagogiek bij NTI. Ze deelt haar studie-ervaringen en haar tips voor ouders die hun kinderen thuis les moeten geven.
Melanie combineert haar fulltime baan als pedagogisch coach in de kinderopvang met de opleiding HBO Pedagogiek bij NTI. Ze zit nu in haar afstudeerfase. Ze deelt hieronder haar studie-ervaringen en haar tips voor ouders die hun kinderen thuis les moeten geven.
Welke opleiding volg je?
"Momenteel volg ik de opleiding HBO Pedagogiek."
Wat wil je worden?
"Oei, wat een lastige vraag! Vorig jaar ben ik opgeleid tot Pedagogisch Coach en dit is wel de functie waar ik mij heel prettig in voel. Daarnaast vind ik het fantastisch om mee te denken in ontwikkeling en innovatie. Binnen mijn organisatie is er veel ruimte om mee te denken en ideeën aan te brengen, wat heel fijn is. De combinatie van pedagogisch coach en beleidsmedewerker is mijn ideale situatie."
Wist je altijd al dat je dit wilde worden?
"Zeker niet! Ik ben heel organisatorisch, maar ook zorgzaam. Vroeger wilde ik dierenarts worden, vanwege mijn liefde voor dieren. Daarnaast houd ik van snelheid; ik ben gek op alles wat maar hard gaat. Snelle motoren of auto’s kan je mij voor wakker maken. Om die reden heb ik getwijfeld om Hotel- en Eventmanagement te studeren, zodat ik veel op het circuit aanwezig kon zijn en zo mijn werk met mijn passie te combineren. Toen kreeg ik een baan in een verzorgingstehuis als huishoudelijk medewerker en merkte ik al snel op dat ik niet genoot van het schoonmaken, maar het contact met mensen. Ik zag en besefte dat ik vaak het hoogtepunt van de dag was voor de ouderen. Even een gesprek aangaan, even een grapje maken, even laten voelen dat iemand gezien en gehoord was. Wat haalde ik een voldoening uit mijn werk. Zo kwam ik bij de kinderopvang terecht; vanuit mijn liefde om te zorgen. Hoe prachtig is dat, dat je bij kan dragen aan de ontwikkeling van een kind of een medewerker?"
Wat vind je zo mooi aan het vak?
"Waar ik ultiem van geniet als coach is om mensen in te laten zien wat voor capaciteiten ze allemaal al in huis hebben en hierop voortbouwen. Als coach kan de nadruk liggen op het negatieve; wat gaat er allemaal fout? Nee, ik vind het essentieel dat de nadruk ligt op wat er goed gaat en wat kan je nog verder ontwikkelen? Niets is fout, zolang je maar met de beste intenties handelt. Er zijn zoveel mensen ‘onbewust bekwaam’ en wat bof ik dan dat ik als coach mag laten zien en er naartoe mag werken dat mensen zich ‘bewust bekwaam’ voelen."
Hoe ziet jouw ideale werkplek eruit?
"Een bureau op het strand, onder de palmbomen met een temperatuur van 30 graden. Nee, mijn ideale werkplek is een plek waar een gevoel van veiligheid heerst. Een afgesloten ruimte met een sta-/zitbureau waar veel werkplek is voor al mijn rommel. Daarbij een tafel waar je gesprekken aan kan voeren, zonder dat dit direct voelt als een formele setting. Zachte kleuren en een gevoel van rust is voor mij belangrijk. Van het woord ‘kantoortuin’ krijg ik al de kriebels."
Hoe ver ben je nu met de opleiding?
"Momenteel bevind ik mij in de meest spannende fase; de afstudeerfase!"
Wat is het leukste vak tijdens deze opleiding?
"Wat een moeilijke vraag, zeker als je leergierig bent. Ik denk dat ik de vakken die gaan over de achtergronden van de kinderen en het gezin het meest interessant vond. Denk hierbij aan opvoedingsondersteuning, orthopedagogiek en diversiteit in opvoeding."
Hoe ervaar je het flexibel studeren van NTI?
"Voor mij de ideale situatie! In combinatie met een fulltime baan kan ik altijd mijn eigen tijd indelen. Heb ik een keer geen tijd of geen zin, dan doe ik even niets en haal ik de ‘schade’ later met volle snelheid in."
Hoe ervaar je het studeren op dit moment (tijdens het coronavirus)?
"Wisselend. Op het moment heb ik mijn literatuuronderzoek van mijn scriptie af en moet ik alleen nog de puntjes op de i zetten. Mijn praktijkgerichte onderzoeken kunnen helaas niet doorgaan vanwege het coronavirus. Momenteel ben ik in overleg met NTI of dit middels een andere manier kan. NTI kennende denken ze mee en zijn ze hier wel flexibel in. Ik heb begrepen van medestudenten dat studenten die alleen nog hun verdediging middels een presentatie hoefden uit te voeren dit middels videobellen of iets dergelijks hebben gedaan, waardoor ze toch konden afstuderen. Prachtig!"
Heb je een vast dagritme, of ziet bij jou iedere dag er anders uit?
"Mijn werktijden wisselen veel, maar dat maakt mijn werk ook uitdagend en dynamisch. Met betrekking tot mijn studie wisselt dit ook. Op vrijdag ben ik altijd vrij en dit is dan ook mijn vaste studiedag. Ik probeer altijd tijdig uit mijn bed te komen, maar dit mislukt nog wel eens. Voor de vrijdag, maar ook de zaterdag en zondag, maak ik een soort van checklist per dag wat ik gedaan moet hebben voor mijzelf. Als de checklist af is heb ik een tevreden gevoel. Als dit niet lukt, probeer ik dat in de checklist voor dat weekend te verwerken. Als ik onder aan de streep maar mijn ‘targets’ heb gehaald."
Heb je thuis een vaste plek waar je altijd aan het studeren bent? Hoe ziet dat eruit?
"Ik heb een afgesloten kantoor op zolder om mij echt op te sluiten wanneer mijn concentratie minimaal is. Dit bestaat uit een groot bureau, maar ook een tekentafel waar ik op kan werken in een andere houding. Als mijn partner niet thuis werkt zit ik wel beneden aan de eettafel. Ik werk op mijn laptop en heb altijd een notitieblok naast mij liggen om aantekeningen te maken en ideeën op te schrijven."
Zitten er voordelen aan dat je nu bij NTI studeert?
"Zeker. Het eerder zelf in kunnen delen van de tentamenopdrachten en de tentamens op locatie zorgde ervoor dat je het altijd op de manier kan indelen hoe het voor jou het meest fijn werkt. Ook de tentamens kan je op een locatie naar keuze maken. Hierdoor voelt het echt als vrijheid; leren op jouw eigen manier en in jouw eigen tijd en mogelijkheden."
Heb je contact met je medestudenten, zo ja hoe?
"Ja, middels Whatsapp hebben we een groep om elkaar tips en tops te geven. Ook probeerden we de vakken zo in te delen dat we elkaar ook fysiek zagen tijdens praktijkbijeenkomsten. Dit was erg leuk, omdat de ene student uit België komt en de ander uit Groningen bijvoorbeeld. Leuk om elkaar zo te leren kennen!"
Heb jij nog een tip voor ouders die nu thuis zitten met hun kinderen en hen zelf onderwijs geven?
"Wat een opgave hebben ouders nu thuis. De kinderen opvoeden, onderwijs geven en tussentijds nog zelf werken. Laat ik beginnen dat ik bewondering heb voor alle ouders die in deze situatie zitten. Mijn allereerste tip is om te zorgen dat het leuk blijft. Dat klinkt heel simpel, maar dat is wel belangrijk. Zorg dat je als ouder gemotiveerd bent, zodat je het kind ook kan motiveren. Houd rekening met de spanningsboog; ook de kinderen kunnen zich maar een bepaalde tijd concentreren, net als jij.
De kinderen leren ook door te spelen. Zorg voor een leuke variant op het leren; leer te tellen met stukjes deeg en sluit het leerproces af met het bakken van koekjes of het maken van pasta bijvoorbeeld. Zo blijft het luchtig! Zorg ook voor een vast dagritme, aldus structuur. Hier hebben kinderen baat bij. Maak dit eventueel visueel in de vorm van pictogrammen. Wissel het leren (van verschillende vormen zoals rekenen, taal e.d.) af met buiten spelen, vrij spelen binnen, klusjes doen en dergelijke. Wat kan je nu ook doen in het maatschappelijke belang? Maak bijvoorbeeld een kaart voor een verzorgingstehuis en dan werk je ook nog eens aan de sociale competenties.
Tot slot wil ik meegeven dat het echt een opgave is voor ouders om onderwijs te geven. Schroom niet om bij vragen contact op te nemen met leerkrachten. Zij zijn de ervaringsdeskundigen."
Welk van de volgende types ben jij? Chaoot, Ochtendmens, Nachtbraker, Carrièretijger, Master, Dromer, Boekenwurm of Party animal?
"Jeetje, dit is ook een lastige vraag. Ik ben echt een ochtendmens. ’s Ochtends zet ik het liefst een muziekje op en dan ga ik lekker aan de slag. Daarbij ben ik wel echt een dromer; ik visualiseer mij ideale situaties en kruip daar als carrièretijger naar toe. Door de combinatie van pedagogisch coach en de opleiding vanuit NTI probeer ik stap voor stap naar mijn eindbestemming te kruipen."